Verksamhetsberättelse 2017

Styrelsen för SPF Seniorerna Tanumskusten avger härmed följande verksamhetsberättelse för verksamhetsåret 2017.

Detta är vårt 40 verksamhetsår sedan föreningens tillkomst 1977.

Styrelsen har haft följande sammansättning:

Ordförande:                                 Marianne Welander

Vice ordförande:                         Monica Dahlberg

Sekreterare:                                 Arne Sandelin

Kassör:                                        Bengt Åke Ahlsén

Övriga ledamöter:                        Ulla Andersson

Kerstin Aronsson

Bertil Engberg

Lars Engberg

Aina Nyberg

Revisorer:                                  Sture Kahlman

Marita Granqvist

John Johansson ers.

Valberedning                           Erik Berggren

Folke Åsberg

Monika Hurtig

KPR                                            Gunnar Simonsson

Aina Nyberg

Elisabeth Bergqvist ers.

Styrelsemöten:

Styrelsen har under året haft 11 protokollförda sammanträden.

Månadsmöten:

Följande månadsmöten har hållits under verksamhetsåret 2017:

19 jan        Per-Erik Korström     Föredrag om vårt oroliga världsläge.

16 febr.     Årsmöte 2017

16 mars     Stig Aspång               Föredrag om Galapagosöarna

20 april     Påskbufée                   Underhållning av musikgruppen ”Vived”.

18 maj       Vårfest                       Underhållning av musikgruppen ”Refräng o Co”.

24 aug.      Studieupptakt

21 sept.     Västtrafik                   Information om Västtrafiks verksamhet.

22 okt.                                         Föreningens 40-års jubileum på Tanumstrand

16 nov.     Höstfest                      Underhållning av Benny Jannerbrink.

14 dec.      Lucia                          Underhållning av skolbarn från Fjällbacka Skola.

Antalet medlemmar 1 jan. 2018:

352 medlemmar.

Nya medlemmar under år 2017:

Ulla Engberg

Robert Celander

Bengt-Olov Andersson

Christina Rasmusson

Under år 2017 har följande medlemmar avlidit:

Maj Rosander

Arne Rosander

Lars Odin

Karin Kall Nilsson

Ros-Marie Lindström

Bertil Johansson

Inga-Maj Reimbert

Ingrid Axelsson

Marta Sävervall

Barbro Stensson

Mats Söderholm

Följande styrelsemedlemmar har deltagit i konferenser och utbildningar:

21 m

ars             Monica Dahlberg                         Kurs i MIRIAM

28 mars     Distriktsstämma                          5 medlemmar från SPF Tanumskusten.                                           deltog i stämman

18 april     Ordförandekonferens                   Marianne Welander och Monica Dahlberg

deltog i stämman.

24 nov.     Reseinformation Tanumstrand    Marianne Welander och Ulla Andersson

deltog i detta möte.

Kommittéernas verksamhet:

KPR. (Gunnar Simonsson)

Föreningen har under året representerats i KPR av Gunnar Simonsson, Aina Nyberg med Elisabeth Bergqvist som ersättare.

Större aktiviteter:

Arbetet med överkonsumtion av läkemedel har ökat. En ny mycket aktiv chef på apoteket, samt bra gemensamt möte med samtliga läkare ( fyra ) på Kvarterskliniken i Tanum under en timma.

Lokal för fotvård och frisering på Hedegården är planerad och finns f. ö. på Östanvind

och Fjällbackaservice.

Utredning pågår om trygghetsboenden i nära anslutning till sjukhemmen.

Tekniska nämnden utreder möjlig placering av kolonilotter i Tanumshede.

Tanums kommun har 7 pensionärsföreningar i KPR och Gunnar Simonsson

har från årsskiftet 2017 utsetts till gruppledare.

Programkommittén. (Kerstin Aronsson)

Kommittén har bestått av Marianne Welander, Bertil Engberg och Kerstin Aronsson. Vi har tagit emot önskemål från våra medlemmar samt tittat på vad andra föreningar har haft för artister och utifrån detta satt ihop underhållning till årets månadsmöten.

Hälsovårdskommittén. (Elisabeth Bergqvist)

Folkhälsorådet hade inget möte i början av året.

Trivselkvällen den 2 maj var i nya församlingshemmet i Tanumshede och det kom 120 personer och lyssnade på Eva Persson från Karlstad som föreläste om temat ”Det är inte tiden som går,  det är livet”

Därefter underhöll ungdomar från musikskolan under ledning av Christer Nordgren.

Den 27 september var nästa träff i Kville Bygdegård. Undervattenfotografen Seppo Rapinoja visade bilder på färggranna fiskar i Röda Havet. Efteråt underhöll ”Refräng och Co” de 240 personer som kommit till träffen.

Vid Folkhälsorådets möte den 8 nov. i Fjällbacka lämnade Solvig Ek information om Synskadades Förening som startade för 30 år sedan och V har 95 medlemmar i Strömstad och Tanum.

Det finns flera hjälpmedel som data, förstorning och talsyntes där det skrivna blir till ord och tal och där det man säger blir skrivet.

Jag informerade om utegymmet som kom till 2012. Vi behöver fler som tränar här.

Vi besökte ”ljusrummet” och fick information om detta av Signe.+

Mattcurling. (Lilian Isaksson)

Varje måndag och fredag spelar 15 till 20 medlemmar mattcurling i gymnastiksalen i Fjällbacka Skola vilket är en mycket omtyckt sysselsättning.

Föreningen deltar också i en mattcurlingserie med 8 lag från norra Bohuslän. Vi vann serien som slutade våren 2017 på samma poäng som Hunnebostrand men med bättre slagskillnad. I den nya serien som startade i september ligger vi tvåa efter Kville. Förutom seriespelet har vi deltagit i diverse cuper under 2017, fem stycken totalt. Bäst har Gudrun Rylander klarat sig med en tredjeplats i Nyårscupen på Tjörn tillsammans med Bengt Bäckström från Kville.

Under det gångna året har vi skaffat nya tävlingsdräkter, mörkblåa med fjällbackavapnet på ryggen. Dräkterna har sponsrats med bidrag från Stiftelsen Åke & Nancy Bergquists Donationsfond och Föreningen för Fjällbacka. Som motprestation till Föreningen i Fjällbacka har vi pensionärer arbetat som turistvolontärer i turistinformationen på torget i Fjällbacka.

Vi planerar ett samarbete med skolbarnen i Fjällbacka skola, där vi skall undervisa och leda dem i mattcurlingsporten. Träningarna kommer att ske i anslutning till våra ordinarie träningsdagar.  En utav våra äldre curlingmattor anpassas till juniorspel. Dessutom köper vi in 8 curlingstenar för juniorspel. Förhoppningsvis kommer allt material att finansieras med sponsorbidrag.

Vi vill gärna att fler provar på denna trevliga och underhållande sport.

Fjällbacka Boulegrupp.(Göran Larsson)

Vi är några entusiaster som spelar boule, från mitten av maj till 1:e sept. kl. 10:00 måndagar och fredagar på idrottsplatsen i Fjällbacka..

Nya medlemmar är hjärtligt välkomna.

Medtag egna klot och - fika.

Grebbestad Boulegrupp (Göran Olofsson)

Vi startade säsongen den 25 april och fortsatte varje tisdag fram till 17 oktober. I genomsnitt har ett tiotal spelare mött upp på träningstillfällena.

Vi deltog med ett tremanna herrlag i DM Stenungsund, med blandat resultat.

Alla är överens om att vi har haft en mycket trevlig boulesäsong.

Festkommittén. (Bertil Engberg)

Grebbestad och Fjällbacka festkommittéer har på månadsmötena under året stått för förtäring och lotterier.

Med god hjälp av ytterligare medlemmar ordnade kommittén i Fjällbacka till en uppskattad påsk buffé.

Den 18 maj var det dags för den årliga räkfesten i Havstenssund. 16 november återigen i Havstenssund där det serverades ärtsoppa. Båda gångerna blev det en god marängtårta till kaffet.

Den 14 december stod Fjällbacka värd för Luciafirande. Barn från Fjällbacka skola med luciatåg gjorde ett uppskattat framförande med julsånger. Glögg, pepparkakor och en jultallrik serverades. Tre lotterier med många fina vinster gjorde att det blev en lyckad kväll.

Golfkommittén. (Bengt Franzén)

2017 års golfsektion har bestått av Inga-Lill Mattsson, Lena Lingensjö, Clas-Åke Sörkvist och Bengt Franzén, sammankallande.

2017 års golftävling gick av stapeln torsdagen den 15 juni med 42 startande, 17 damer och 25 herrar. Flest från Fjällbacka GK men även deltagare från Tjörn GK, Orust GK, Torreby GK och Mjölkeröd GK.

DM-mästare:

Damer: Marita Isaksson Fjällbacka GK Netto 73 slag.

Herrar: Leif Eriksson Fjällbacka GK Netto 70 slag.

Dessa fick överta varsitt vandringspris under 1 år.

Även i år hade vi lyckats få ihop priser till alla deltagare från 21 generösa sponsorer. Vi hade också flera frivilliga, som hjälpte oss till en lyckad tävling

Distriktet bidrog med 5000 kr, som DM-arrangör, vilket kom in på vårt konto 2017-10-10, som blir ett gott bidrag till kommande tävlingar.

Bridgekommittén. (Åke Hugoson)

Antalet bridgespelare har under det gångna året ökat något, och vi har varit mellan 5 och 6 bord varje gång. Vi håller till i Fjällbacka Församlingshem och samlas där kl. 13:00 varje tisdag. Vi har haft både vår-och hösturneringar som vanligt, där sista årets segrare blev Bodil och Pia respektive Bo och Jan-Helge. Gratulerar.

Traditionen med avslutningsmiddag på Hotell Bryggan lever vidare och vi hoppas kunna fortsätta med detta framöver.

Resekommittén. (Ulla Andersson)

En solig aprildag med kall blåst gjorde vi en utflykt till Ulseröds nyrenoverade väderkvarn, där Fleming Arvidsson och ”Dick i Säm” tog emot och berättade.

Den 23:e maj reste vi till Värmland i strålande försommarväder. Frödings minnesgård – Alsters herrgård, som var det första målet omgavs av ljuvlig grönska. Vi fick en intressant skildring av Frödings liv och diktning och gick sedan runt för att se utställningar och miljöer i huset. Här åt vi lunch med kaffe på maten ute på terrassen mot sjön.

I Karlstad såg vi sedan Lars Lerins fantastiska akvareller i f d danspalatset Sandgrunds lokaler. Även här berättade en kunnig guide om konstnären.

Från bussen fick vi sedan en initierad visning av delar av Karlstads offentliga konst av dagens reseledare Monica Dahlberg.

Gamla vattentornet i Säffle med det fantasieggande glaskonstverket ”Forest of Säffle” av Ingalena Klenell och kaffe vid Säffle kanal  avslutade den lyckade dagen.

I september samlades ett trettiotal medlemmar i Svenneby gamla kyrka. Där berättade kyrkoherde Madeleine Myrström Kamb om renoveringen av den medeltida kyrkan.

Årets planerade julmarknadsresa till Gunnebo slott fick ställas in p g av för få deltagare.

”Läs- och res-cirkeln” arrangerade en fyradagars resa till Stralsund – Rugen, som fick många nöjda medresenärer från föreningen. (Se studiecirklar)

Ulla Andersson har deltagit i distriktets årsmöte 28.3 och i en reseinformation på Tanumstrand 24.11

Ulla Andersson har deltagit i festkommitténs arbete inför 40-årsjubileet.

Kustkören. (Tore Johansson).,

Under ledning av Sven Alfredsson har ett 20-tal medlemmar övat körsång varje onsdag med början klockan 1000. Övningarna äger rum i Fjällbacka Församlingshem.

Kören har under året gjort framträdanden vid sex (6) tillfällen inom kommunen främst då på äldreboenden och hos pensionärsföreningar.

Ett antal framträdanden har också gjorts i samband med den egna föreningens aktiviteter. Kören har också medverkat tillsammans med andra körer.

Kom och prova på. Det kostar ingenting och första terminen är avgiftsfri.

Studiecirklar i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan

Ukulele Singers. (Erik Lindström)

Erik Lindström leder gruppen ”Ukulele Singers” som tränar varje onsdag kl. 17:00 i en lokal på Fjällbacka Service.

Gruppen underhöll vid föreningens studieupptakt i augusti  och vid kyrkans trivselkväll i Rabbalshede. Vidare vid Röda Korsets årsmöte, samt för pensionärer från Fjällbacka Service på utflykt till Rabbalshede och vid en ukuleleträff i Bullaren.

Fjällbacka Ukulelarna.

Musikgruppen ”Fjällbacka Ukulelarna” under ledning av Per Axel Karlsson tränar varje måndag kl. 16:30 i Fjällbacka Service.  Två gånger under säsongen har gruppen underhållit de boende på Fjällbacka Service.

Linedance (Margareta Nilsson)

Som under tidigare år har Margareta Nilsson under våren och hösten lett en mycket omtyckt kurs i ”Linedance”.

18 medlemmar har vid 8 tillfällen under våren och lika många gånger under hösten dansat i Grebbestad Folkhögskolas gymnastiksal.

Kursen fortsätter under 2018

Läs o Resgruppen (Marianne Welander)

Läs och resgruppen har under året fortsatt sitt arbete med att planera, läsa och genomföra resor. Under våren reste vi i Nordtyskland med besök bl a på Rügen, i Stralsund och Greifswald. Vi var 33 resenärer som deltog i denna lyckade resa och många önskade följa med på kommande resor.

Under hösten har vi nu med en viss förändring i gruppen – några har lämnat och andra har tillkommit – diskuterat ett kommande resmål. Vi har varit i Ålesund, Tyskland igen, Gdansk för att just nu studera Kraków. Vi kommer att fortsätta planeringen och fördjupa oss i vad Kraków kan erbjuda för att sedan kunna genomföra resan i början av maj 2018.

Kursen startar onsdag 10 januari 2018

Vinkunskap. (Marianne Welander)

Jag brukar säga att man aldrig blir fullärd vad gäller vin. Under år 2017 har vi deltagare i kursen fortsatt att träffas varannan onsdag och provat  viner från olika delar av vinvärlden och vi har fortfarande oändligt mycket att lära! De flesta gångerna har vi enbart provat viner men ett par gånger har vi även njutit av god mat därtill. Och det ger en helt annan dimension åt vinerna.

Under hösten lämnade ett par deltagare kursen och ett par andra tillkom. Vi planerar nu att fortsätta med att söka kunskap, dofta, smaka och njuta!

Uppvaktningar.

Alla medlemmar som fyllt 80 eller 90 år har under 2017 uppvaktats med blommor eller presentkort.

Årsmötet 2017

Foto: Jürgen Wickert